loading...
سرباز ولایت
موسی رجبی رزانی بازدید : 202 پنجشنبه 14 دی 1391 نظرات (0)
اندیشکده کتو، از جمله اندیشکده های مهم تولید فکر برای دولت آمریکا است. این اندیشکده اخیرا در مقاله ای با عنوان « چگونه به مغز ایران ضربه بزنیم » به بیان راهکارهای خود برای مقابله با جمهوری اسلامی پرداخته است.اگرچه تمامی موارد این مقاله مورد تایید خبرگزاری فارس نیست ولی برای نشان دادن نوع نگاه این مراکز به ایران، این مقاله به شکل کامل ارائه می‌شود.


متن این مقاله به شرح زیر است:
*سیاست‌های آمریکا در مورد تحریم‌ها علیه ایران با مشکل مواجه شده است
می‌توان گفت سیاست‌های آمریکا در مورد تحمیل تحریم‌ها علیه ایران با مشکل مواجه شده است. یعنی ایران به جای اینکه تغییر روش دهد، پا را فراتر نهاده و بیش از پیش در جهت پیشبرد اهداف خود می‌کوشد. اما اگر تحریم‌ها رهبران ایران را مرعوب نساخته باشد، چالشی وجود دارد که به شدت از آن هراس وجود دارد: فرار مغز‌های ایرانی به دانشگاه‌های خارجی ـ به ویژه امریکا.
چندی پیش ایران تحویل سوخت به افغانستان را متوقف کرد، با استناد به این دعوی که این سوخت‌ها در اختیار نیروهای جبهه متحد قرار می‌گیرد. در اولین هفته سال جاری، معاون اول رئیس جمهور افغانستان، محمد قاسم فهیم بدون اعلام قبلی به تهران سفر کرد.
در این سفر، ایران توافق کرد که ارسال محموله‌های سوختی خود را از سر گیرد. بدون شک چرب زبانی و بلاغت آقای فهیم باعث متقاعد شدن ایرانیان نشده است و کاملاً منطقی است که افغانی‌ها در مقابل این توافق چیزی به ایران داده‌اند. دو تفاهم نامه برای همکاری‌های آموزشی و علمی امضا شد، اما آقای فهیم و مقامات ایرانی با این کار به موضوعی بسیار با اهمیت‌تر از اینها اشاره کردند.
*تهران با در معرض خطر قرار دادن منافع آمریکا می‌کوشد نفوذ خود را در کشورهای همسایه گسترش دهد
بنا به گزارش خبرگزاری فارس، آقای فهیم "خواهان همکاری هر چه بیشتر دو کشور به خصوص در زمینه دفاعی شد. " در مقابل، وزیر دفاع ایران احمد وحیدی، به وی اطمینان داد که "ما کاملاً آماده‌ایم که تجربیات و توانمندی‌های خود را در زمینه نظامی به افغانستان انتقال دهیم. "
همزمان با حضور آقای فهیم در تهران، یک مقام ارشد ایرانی وارد دمشق شد.
بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، علی باقری، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران، قرار است در این سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نیز رهبران حماس و جهاد اسلامی ملاقات داشته باشد. وی در گفتگوی خود با بشار اسد اذعان داشت که "افزایش سطح تفاهم و همبستگی میان گروه‌های مقاومت، مهمترین هدف و از اولویت‌های جمهوری اسلامی در تعامل خود با کشور‌های منطقه می‌باشد. "
شاید بتوان گفت که این مسائل به هم ارتباطی ندارند؛ اما باید توجه داشت از آنجا که تهران می‌کوشد، با در معرض خطر قرار دادن و هزینه کردن از منافع ایالات متحده، نفوذ خود را در کشورهای همسایه خود گسترش دهد، این مسائل به هم مربوط می‌شوند.
*ایران می‌داند درگیری بیش از حد آمریکا در منطقه تا چه حد از قدرت آن کاسته است
اقدامات ایران به خوبی حاکی از آن است که درگیری بیش از حد آمریکا در منطقه تا چه حد از قدرت و توانمندی ایالات متحده کاسته است. نُه سال پیش آمریکا در موضعی نبود که به هیچ وجه در کنترل افغانستان مشکلی داشته باشد ـ یا حتی امکان بروز مشکلی در این مسیر وجود نداشت. اما اکنون، به رغم افزایش نیروهای امریکایی و ناتو، گزارش‌های سازمان ملل حاکی از آن است که کنترل این نیروها بر افغانستان به شدت کاسته و دچار چالش شده است.
*نزدیکی ایران و سوریه چالش مستقیمی برای تلاش‌های آمریکا در ماجرای سازش بوده است
همچنین، پس از ترور، رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، در سال 2005، به نظر می‌رسید که سوریه در حال منزوی شدن است، چرا که نیروهای خود را از خاک لبنان خارج کرد. اما ایران در کنار متحد خود ایستاد و به تدریج تعادل قدرت به سمت آن متمایل شد. تلاش‌های آمریکا برای جدا ساختن سوریه از ایران تا کنون به شکست انجامیده است و تلاش‌های این دو برای مقاومت هر چه بیشتر، چالشی مستقیم بوده است برای تلاش‌های آمریکا به منظور ایجاد سازش میان اسرائیل و فلسطین.
*ایران حوزه های خلل ناپذیر آمریکا را دچار چالش کرده است
دیپلماسی اخیر ایران بیش از پیش بر چالش‌های پیشروی ایالات متحده می‌افزاید. علی رغم مواجهه با تحریم‌های اقتصادی که نارضایتی‌هایی را در میان مردم این کشور به وجود آورده است، رژیم ایران نشان داده است که توانایی آن را دارد که ایالات متحده را در جاهایی که تا اندکی پیش به صورتی خلل ناپذیر اعمال قدرت می‌کرد، دچار چالش کرده و تحت فشار قرار دهد.
*رهبران ایران به خوبی می‌دانند چگونه از قدرت استفاده کنند
هر کس هر برداشتی از رهبران فعلی ایران دارد چندان اهمیت ندارد، مهم این است که این رهبران نشان داده‌اند که به خوبی می‌دانند چگونه از قدرت استفاده کنند. اما ایشان یک نقطه ضعف دارند: جوانان با استعداد ایرانی آینده‌ای روشن برای خود در ایران نمی‌بینند و از این رو در پی فرصت‌های خارج از ایران می‌باشند. این مشکل به قدری بزرگ است که رسانه‌های ایرانی آشکارا به "فرار مغزها " اعتراف کرده‌اند، و مقامات بلند پایه به دنبال آن هستند که چگونه از این خروج و سفر‌ها به نفع خود استفاده کنند. به طوری که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات امیدوارانه (و شاید از روی ناچاری) اعلام کرد "ضرورتاً همه کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند مخالف ایران نیستند. "
*آشکارا به ایرانی‌ها اعلام کنید از حضور جوانانشان برای ادامه تحصیل در امریکا استقبال می‌کنید
ایرانی‌ها شاید مرعوب قدرت ما نشده باشند، اما جذابیت دانشگاه‌های ما ایشان را وحشت زده کرده است. از این رو باید استراتژی دیگری را اتخاذ نمود.
آشکارا به ایشان اعلام کنید که از حضور جوانان آنها برای ادامه تحصیل در امریکا استقبال می‌کنید. هر تفاوت و اختلافی که میان ما و حکومت ایران وجود دارد، به هیچ وجه مربوط به جوانان نمی‌شود.
در واقع این مساله باعث نگرانی مسئولان ایران می شود.
*اکنون این فرصت در اختیار ماست...
به نقل از یکی از اعضای مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، "وزارت امور خارجه به سفرای ایران اعلام کرده است که هر اقدامی که لازم است ترتیب دهند تا از تحصیل فرزندان مقامات ایرانی در دانشگاه‌های خارجی جلوگیری به عمل آید. "
اکنون که این فرصت در اختیار ماست اجازه دهید از جوانان ایران دعوت به عمل آید و اگر مقامات ایرانی این دعوت را رد کردند، خودشان باید توضیح دهند.

خبرگزاری فارس
نقل از مدرسه مجازی بسیج http://www.esalehin.ir/index/shownews/151


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 93
  • بازدید کلی : 11,394